


Andrzej Olejko - Francuskie wodnosamoloty w lotnictwie polskim 1926-1937

Opis
W latach 1924-1927 lotnictwo polskie wskutek zamówień złożonych przez władze lotnicze we francuskich wytwórniach otrzymało poważny zastrzyk francuskiego sprzętu latającego - lotnictwo lądowe wsparte nowymi konstrukcjami maszyn myśliwskich, bombowych czy też liniowych i szkolnych stało się imponującym rodzajem broni.
Beniaminkiem w lotnictwie polskim było lotnictwo morskie, od 1920 r. istniejące nad Bałtykiem. Baza Lotnictwa Morskiego stworzona w 1920 r., Lotnictwo Morskie zreorganizowane w 1921 r., Detaszowy Dyon Lotniczo-Zwiadowczy z bazą w Pucku, a wreszcie od 1923 r. Morski Dywizjon Lotniczy w Pucku strzegły, wraz z Marynarką Wojenną, polskiego wybrzeża. Jednostka ta, do 1923 r. traktowana jak "niechciane dziecię" i zmieniająca kilkakrotnie podległość organizacyjną i operacyjną - dowództwo lotnictwa lądowego i Marynarki Wojennej nie były zgodne, komu ma ona podlegać - od 1923 r. podporządkowana została najbardziej od Bałtyku oddalonemu 2 Pułkowi Lotniczemu w Krakowie. Wspomniany sojusz z Francją spowodował po 1924 r. spory napływ francuskiego sprzętu latającego nie tylko do jednostek liniowych i szkolnych, ale również do jedynej w Wojsku Polskim jednostki lotnictwa morskiego. W takich okolicznościach do bazy Morskiego Dywizjonu Lotniczego w Pucku trafiły zakupione we Francji wodnosamoloty, uważane w skali kontynentalnej, a nawet światowej za nowoczesne, będące w eskadrach Morskiego Dywizjonu Lotniczego podstawowym sprzętem latającym nad Bałtykiem do przełomu lat 1931 / 1932, zaś na Polesiu używane do 1937 r.
Andrzej Olejko - fragment wstępu.
Dane techniczne
Stan | nowa |
Format | B5 |
Ilość stron | 76 |
Ilustracje | czarno-białe |
Mapy | nie |
Tabele, Zestawienia | nie |
Plansze barwne | nie |
Oprawa | miękka |
Waga | 0,300 |
Rok wydania | 2007 |
ISBN | 978-83-925916-5-8 |